Mai jos iti spun cum niste schimbari mici, pot sa-ti faca Sarbatorile (si nu numai) mult mai frumoase. Dar cum pot niste lucruri mici sa te faca mai fericit?

Gandesti, iubesti, simti, te bucuri, datorita creierului tau! Creierul este organul care iti permite sa te raportezi la tine, la lumea din jur si la tot ce simti. Asta este important, deoarece nu numai ceea ce ti se intampla influenteaza starea ta de fericire, dar poti sa influentezi starea ta de bine si echilibrul personal prin niste schimbari relativ simple si rapide.

Creierul contine aproximativ 100 miliarde de neuroni si fiecare dintre acestia este conectat prin aproximativ 40 000 de sinapse, de neuronii din jurul lui. Creierul unui om genereaza peste 50 de mii de ganduri in fiecare zi si asta insemna, ca ai un gand la aproximativ 2 batai de inima. Daca gandurile acestea sunt pozitive sau negative, depinde printre multe altele si de starea de bine a creierului tau. Dar aceasta stare este unul dintre putinii factori pe care ii poti influenta. Asa ca fa-ti un cadou si ai grija de creierul tau. Cum sa faci asta?

Poti face patru lucruri care sa te ajute extrem de mult si care necesita un efort minim din partea ta :

Gandeste-te la lucruri pozitive, chiar daca asta inseamna sa depui un efort.  Unele studii citeaza ca peste 70% din gandurile pe care o persoana le are in fiecare zi sunt ganduri pesimiste,  critice asupra propriei persoane sau a altor persoane. Asta te incarca cu energie negativa. Chiar daca e dificil, concentreaza-te asupra lucrurilor bune. Chiar daca schimbi proportia doar intr-o mica masura, efectul asupra creierului tau e dramatic. Chiar daca nu putem influenta gandurile pe care le avem intotdeauna, trebuie sa stii ca de cele mai multe ori putem sa alegem sa nu ne concentram asupra gandurilor negative. Daca depui un efort pentru cinci minute de ganduri pozitive, poti genera cateva ore de stare de spirit grozava.

Razi. Daca nu gasesti nimic amuzant, zambeste pentru un minut. Daca zambesc pentru un minut, cele mai multe persoane vor rade apoi involuntar. Studiile au demonstrat ca rasul scade  nivelul  de cortizol (hormonul stresului) si moduleaza secretia de dopamina si endorfine – hormoni care sunt asociati cu starea de spirit pozitiva. Scaderea acestor substante este asociata cu stresul si depresia. Asadar, ca intr-un depozit bancar, cu cat te bucuri mai mult, cu atat vei genera mai multa bucurie si vei contribui la ameliorarea propriei stari de sanatate. In plus, rasul stimuleaza imunitatea si-ti protejeaza intregul organism.

Consuma mancare, alcool si tigari cu moderatie. Acesta e un sfat pe care il auzim peste tot, dar pe care tindem sa il ignoram. Dar ce trebuie sa intelegem este ca si schimbarile minore, pot in timp sa produca extrem de multe efecte pozitive. Creierul tau este 73% apa.  Alcoolul are un puternic efect deshidratant, asa ca atunci cand consumi alcool, asigura-te ca consumi si suficienta apa. Bea un pahar de apa la fiecare bautura. Mananca inainte de a consuma alcool, dar nu face excese alimentare. Mancarea in exces are multiple efecte nedorite pentru organism, printre care unul dintre cele mai importante fiind ca, pe termen lung, afecteaza creierul in mod negativ. Nicotina din tigari trece in creier si se leaga de receptorii care cauzeaza placere. De-acolo si efectul dde dependenta pe care il cauzeaza. Dar pe termen lung, creste starea de nervozitate asadar chiar daca ai impresia ca tigara linisteste, ea de fapt scade pragul tau de nervozitate. Daca reduci numarul de tigari, automat reduci si cantittatea de nicotina care actioneaza asupra creierului. Asa ca, amana cu 3-5 minutee, momentul in care iti aprinzi o noua tigara. Daca de exemplu, ai fuma 12 tigari in 4 ore de “distractie”, prin amanarea cu 5 minute a unei tigari, ai fuma numai 8. In numai patru ore ai fuma cu 33% mai putin. Pe termen lung, reducerea aceasta ar fi semnificativa.

Misca-te. Toata lumea planifica « sport » si de fapt, foarte putini ajung sa se tina de el. Dar, poti face lucruri mici care sa conteze mult. Jumatate de ora de mers pe jos prin frig, scade rigidatatea vaselor cerebrale si imbunatateste circulatia. Asta duce la o mai buna oxigenare si la o performanta cognitiva crescuta. Asta inseamna ca daca in fiecare zi faci o forma de miscare, vei reusi  sa imbunatatesti activitatea creierului si iti imbunatatesti viata! Asadar, cand ai de urcat un etaj, foloseste scarile. Si daca trebuie sa mergi intr-un loc apropiat, lasa masina acasa.

Nu uita. Fericirea ta sta in creierul tau.  Si facand niste lucruri mici, poti deveni mai fericit. De Sarbatori, nu uita sa daruiesti. Orice lucru benevol, facut fara nici un fel de asteptare  a unei recompense, genereaza o crestere a secretiei de endorfine din creier. Si uite cum devii putin mai fericit, facandu-i pe altii putin mai fericiti

La ora asta, in Romania, sunt o groaza de oameni faini care fac lucruri misto. Asa ca, sigur gasesti un proiect pentru care ai putea dona ceva banuti.

Sarbatori fericite !